Nudegimas nuo saulės ar alergija?

Teksto dydis:

Nudegimas nuo saulės ar alergija?

Nudegimas nuo saulės ar alergija?
2011 geg. 27 10:07

Greitas šokoladinis įdegis pasiekiamas tik tamsesnės odos žmonėms, kuriems jis vargu ar iš viso reikalingas. Visiems kitiems saulės troškimas gali baigtis nudegimais. O po šešių saulės nudegimų, ypač gautų vaikystėje, melanomos (odos vėžio) išsivystymo rizika padidėja du kartus.

Organizmas saugosi nuo saulės, gamindamas specialių pigmentą – melaniną. Kuo jo daugiau, tuo oda tamsesnė ir tuo sunkiau jai apdegti. Labiausiai nepasisekė raudonplaukiams: jiems įdegis – neišsipildanti svajonė, o štai nudegimas nuo saulės – įprastas dalykas. Šviesiaplaukiai, šviesios odos žmonės nebijodami nudegti gali degintis tik penkias minutes. Dabartiniai lietuvaičiai ne tokie šviesūs, kaip anksčiau. Jie dažniau rudų plaukų ar net šatenai, jų oda nei balta, nei rusva, todėl daugumas lengvai įdega iki šviesiai rusvo atspalvio, tačiau po 5 – 6 dienų buvimo intensyvioje saulėje vis tiek apdega.

Kad apdegtumėm, nebūtina valandomis gulinėti pliaže, pakanka pasivaikščioti 15 – 20 minučių dieną atviroje saulėje, ypač jei pučia lengvas vėjelis arba jūs ką tik išsimaudėte. Nudegimas nuo saulės prasideda nuo lengvo odos paraudimo, po to atsiranda skausminiai pojūčiai ir gali pakilti kūno temperatūra. Labiausiai pažeidžiamos vietos – kakta, nosis ir ausų speneliai, ant jų saulės spinduliai krinta stačiai. Pirmas žingsnis į išsigelbėjimą – kuo greičiau atsidurti pavėsyje, po to patepti pažeistas odos vietas tiršta grietine, kefyru arba grietinėle, pašildytais iki kambario temperatūros. Jei skausmas nerimsta, medikai rekomenduoja pasigaminti mišinį iš vieno valgomojo šaukšto smulkiai tarkuotos morkos (arba žalios bulvės) ir vieno nevirto kiaušinio baltymo. Šį mišinį reikia 1 – 2 kartus per dieną 20 – čiai minučių uždėti ant nudegintos vietos.

Jei paraudusi oda dar ir patino, pasidengė pūslelėmis ar bėrimais, ją niežti, greičiausiai tai saulės dilgėlinė (fotodermatozė) – alergija ultravioletiniam spinduliavimui. Norint numalšinti niežulį, prireiks antihistamininių preparatų (dimedrolio, suprastino, diazolino, diprazino, etizino). Jautrumą ultravioletui skatina sandalo aliejus, kai kurie vaistai (antibiotikai, sulfanilamidai, hormoniniai kontraceptikai, tepalai ir antpilai su jonažole) ir produktai (vynuogių vynas, šampanas).

Kad neapdegtumėm

Stenkitės rodytis atviroje saulėje tik rytinėmis valandomis (iki 11 val.) ir vakare (po 17 val.).

Naudokitės priemonėmis, saugančiomis nuo nudegimo. Apsaugos koeficientas (SPF), padaugintas iš 15, rodo laiką, kurį galima praleisti saulėje, nebijant nudegimo.

Prie saulės pratinkitės palaipsniui, pradėdami nuo 15 – 20 minučių per dieną ir kasdien ilgindami šį laiką 5 minutėmis.

Tą pačią dieną negalima degintis saulėje ir soliariume.

 

Taigi, o ką reikia įsidėti į kelioninę vaistinėlę, atsakysime pirmadienį. Gražaus savaitgalio!

Komentuoti